Last years have seen the birth of a renewed interest in the topic of the design teaching process in architecture and in the elaboration of design methodologies that are transmittable to the young generations that decide to look at the world of architectural design. There is a strong need to put back together the rift that today seems to exist between who builts and who teaches and to show that it is exactly in the places dedicated to teaching that the contemporary architectural debate can find new processes and new nourishment. The text analyzes two doctoral dissertations that, even though chronologically different, deal with the topic of design teaching from two different points of view: one focused on the formulation of an abacus of intervention strategies starting from the work of an italian master; the other one up to demonstrate how to find new inputs through bottom-up design processes that are not only related to architects but to different professional figures. The aim of the paper is to demonstrate how the purposes of a research activity must be intended as "researching to know how to be able to do" in order to propose new solutions and strategies.

Gli ultimi anni hanno visto la nascita di un rinnovato interesse verso il tema della didattica del progetto di architettura e per l’elaborazione di metodologie progettuali trasmissibili alle giovani generazioni che si affacciano al mondo della progettazione architettonica. Vi è un forte bisogno di ricomporre la frattura che oggi sembra intercorrere tra chi insegna e chi costruisce, dimostrando come è proprio nei luoghi dedicati all'insegnamento che nascono i processi che portano nuova linfa al dibattito architettonico italiano. Il testo analizza due dissertazioni che, seppur cronologicamente molto distanti tra loro, affrontano il tema della didattica del progetto da due prospettive differenti: l’una indirizzata alla formulazione di un abaco di strategie di intervento a partire dall’opera di un maestro italiano; l’altra volta a dimostrare come si possano trovare nuovi input attraverso processi partecipativi dal basso che coinvolgano non solo architetti ma differenti professionalità. Obiettivo è dimostrare come le finalità di un processo di ricerca siano volti ad un “ricercare per saper fare” al fine di proporre nuove soluzioni e strategie.

Tra Grammatica delle gioco e sceneggiatura delle scelte concrete: Garofalo, Rodorigo / Perna, Valerio. - STAMPA. - (2017), pp. 133-150.

Tra Grammatica delle gioco e sceneggiatura delle scelte concrete: Garofalo, Rodorigo

Perna, Valerio
2017

Abstract

Last years have seen the birth of a renewed interest in the topic of the design teaching process in architecture and in the elaboration of design methodologies that are transmittable to the young generations that decide to look at the world of architectural design. There is a strong need to put back together the rift that today seems to exist between who builts and who teaches and to show that it is exactly in the places dedicated to teaching that the contemporary architectural debate can find new processes and new nourishment. The text analyzes two doctoral dissertations that, even though chronologically different, deal with the topic of design teaching from two different points of view: one focused on the formulation of an abacus of intervention strategies starting from the work of an italian master; the other one up to demonstrate how to find new inputs through bottom-up design processes that are not only related to architects but to different professional figures. The aim of the paper is to demonstrate how the purposes of a research activity must be intended as "researching to know how to be able to do" in order to propose new solutions and strategies.
2017
Linee di ricerca. Temi e ricerche del dottorato in architettura - teorie e progetto 1986-2017
9780244621643
Gli ultimi anni hanno visto la nascita di un rinnovato interesse verso il tema della didattica del progetto di architettura e per l’elaborazione di metodologie progettuali trasmissibili alle giovani generazioni che si affacciano al mondo della progettazione architettonica. Vi è un forte bisogno di ricomporre la frattura che oggi sembra intercorrere tra chi insegna e chi costruisce, dimostrando come è proprio nei luoghi dedicati all'insegnamento che nascono i processi che portano nuova linfa al dibattito architettonico italiano. Il testo analizza due dissertazioni che, seppur cronologicamente molto distanti tra loro, affrontano il tema della didattica del progetto da due prospettive differenti: l’una indirizzata alla formulazione di un abaco di strategie di intervento a partire dall’opera di un maestro italiano; l’altra volta a dimostrare come si possano trovare nuovi input attraverso processi partecipativi dal basso che coinvolgano non solo architetti ma differenti professionalità. Obiettivo è dimostrare come le finalità di un processo di ricerca siano volti ad un “ricercare per saper fare” al fine di proporre nuove soluzioni e strategie.
architettura; ricerca; dottorato
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Tra Grammatica delle gioco e sceneggiatura delle scelte concrete: Garofalo, Rodorigo / Perna, Valerio. - STAMPA. - (2017), pp. 133-150.
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